Sabtu, Disember 27, 2008




Ini keakraban Adek dan Abang. Suatu ketika mereka pernah dibesarkan bersama di bawah satu bumbung di rumah kami. Ketika Abang berusia 8 tahun dia 'diambil' sembula oleh keluarganya. Keluarganya bukan orang lain, adik saya sebenarnya. Cuma 'perpisahan' telah terjadi antara kami. Namun benarlah apa yang sering saya dengar bahawa biar apapun atau bagaimana apapun keadaan kami, naluri antara saya dengan Abang, antara Adek dengan Abang bahkan Kakak dan isteri saya sentiasa menyatu. Kami berlima yang satu sebenarnya. Sukar untuk diceritakan mengapa terjadinya perpisahan itu, sejak itu saya sering sedih yang kadang-kadang mengalirkan air mata. Ini disebabkan keakaraban tentunya. Saya sering menerima kesedihan yang sama apabila sesekali bertemu dengan Abang. Abang sering mengesat airmatanya walaupun dia berusaha menyembunyikan kesayuan hatinya. Saat ini Abang berusaia 15 tahun, dia tidak pernah berubah, tetap manja apabila bersama keluarga kami yang kecil ini.